iPad

Kan iPaden redde mediebranchen? Det afhænger af, hvad brugerne foretager sig med den flade computer - og om de er villige til at betale for magasiner og aviser. Vi har kigget nærmere på iPaden, dens ejere og de mediefolk, der håber på et lille økonomisk mirakel.

  • ER DER PENGE...
  • DE UDVIKLING...
  • DET ER EN SO...

Er der penge i iPad-brugerne?

Med iPad'en får mediebranchen i princippet adgang til købedygtige brugeres aftentimer. Men er det nok til rent faktisk at sælge dem magasiner og aviser? (Foto: Rasmus Steengaard)
Med iPad'en får mediebranchen i princippet adgang til købedygtige brugeres aftentimer. Men er det nok til rent faktisk at sælge dem magasiner og aviser? (Foto: Rasmus Steengaard)

Med iPad’en er der kommet hul igennem til tilbagelænede, velhavende læsere, som kun skal ”tappe” et par gange med pegefingeren at købe. Derfor sidder hele mediebranchen på stilke, venter og lytter: … ”tapper” de på køb-knappen? Og hvad er det de køber?

Skrevet af Ernst Poulsen, 8. December 2010

Det fyger med tusindvis af nye gadgets og nye websites men kun to ting interesserer for alvor mediecheferne. Rupert Murdochs forsøg med at tage brugerbetaling på The Times på nettet, og Steve Jobs lancering af iPad’en. Begge dele handler koldt og kontant om brugernes betalingsvillighed.

Alle ved, at fremtiden er digital, men efter de første ti år med annonce-finansierede gratisnyheder har branchen erkendt, at den model kun virker for nogle få. Der er nyheder nok, men ikke indtægter nok. Noget må altså ske, og det er her, iPad’en måske kan virke  som sendt fra himlen.

iPad’ens gennembrud er massivt: Ti millioner eksemplarer vil være ude hos brugerne inden årets udgang. Forventningerne forstærkes af, at konkurrerende produkter vil presse priserne og øge kvaliteten. Det afgørende spørgsmål er imidlertid, hvem der kommer til at tjene på iPad’ens gennembrud ud over Steve Jobs? Er det nyhedshusene og magasinpressen – eller går pengene til spil og shopping?

RefleXx.dk har dykket ned i en stribe forskellige undersøgelser, der så småt begynder at tegne et billede af, hvorvidt tavlecomputerne kan hjælpe mediehusene.

Et ”tap” – og du har betalt

Input

(Nogle) medier tjener penge på iPads

Anna Holm

Medier begynder tjene godt på iPad. Der er lige kommet frem, at for.eks. Financial Times har tjent på et halvår en god million engelske pund på sin iPad  applikation og reklamer. Det skriver bl.a. TechCrunch om -- > http://eu.techcrunch.com/2010/10/12/hold-the-front-page-financial-times-on-ipad-does-a-cool-1m-in-ad-revenue/ .

 

Læs flere input på input.refleXx.dk

 

Den helt afgørende forskel på det åbne internet og Apples iPad er, at der med iPad’en følger en ekstremt velfungerende salgskanal. Apples iTunes-butik samler alting et sted, og gør det nemt at hente indholdet. Og så er selve købsprocessen så nem, at der reelt er tale om nogle få tryk på skærmen.

Foreløbig har iTunes solgt mere end ti milliarder musiknumre, og denne ene butik står for 70 procent af det digitale musiksalg i verden. De tal virker overbevisende på de fleste andre brancher – inklusvise avisfolk.

En del af mediebranchen har det dog rigtigt skidt med at skulle aflevere 30 procent til Apple for at få produkterne med i iTunes-butikken. I Norge forsøger avisen VG at omgå iTunes-butikken, og herhjemme er det Børsen, der i første omgang vil forsøge at gå direkte til kunderne. Til gengæld har de også hukommelse nok til at huske, hvor galt det gik, da 50 danske netmedier gik sammen om deres eget betalingssystem Valus. Det tjente stort set ingen penge på.

Prognose: 120.000 ejere om et år

Salget af Android-telefoner har overhalet salget af iPhones. Spørgsmålet er så, om det samme kommer til at ske på tablet-området - og hvad det betyder for prisen. (Foto: Fluffyphones.com)
 Der findes kun løse overslag over antallet af iPad-ejere i Danmark. Mediekommentator Jon Lund har ud fra verdensomsætningen anslået, at 20.000 danskere ville købe en iPad inden årets udgang og, at vi næste år har rundet 120.000 iPad-ejere.

Norge har haft en tendens til at være forud for Danmark på nye medier. Derfor overrasker det ikke, at man her estimerer antallet af iPad-brugere til allerede at ligge på mellem 30.000 og 50.000.

Lidt klarhed kommer der sandsynligvis, når netmediernes forening FDIM om meget kort tid barsler med en statistik for iPad-brugen på de store danske websites.

Den ukendte faktor er, om de konkurrerende tablets kan komme så langt ned i pris, at de kan skabe et langt større marked. Det kræver en overbevisende kvalitet, sådan som det er sket på smartphone-markedet, hvor Android-telefoner fra f.eks. HTC, nu har overhalet salget af iPhones.

Kampen om de nye digitale minutter

Input

Sådan kan man også bruge en iPad

Michael Niebuhr

Damon Albarn fra bandet Gorillaz vil indspille et iPad-album. Dvs. han kan redigere når han sidder på tønden, han kan drag'n'drop'e med hvad jeg forestiller mig er et meget intuitivt, Apple-typisk interface. Han bliver vel inspireret af selve platformen, og da der i dette band er tale om en blanding af elektronisk og akustisk/traditionel musik, bruger han sikkert en masse samples og virtuelle instrumenter, som igen kan være inspirerende - i starten.

 

Problemet, synes jeg, ligger mest i, at inddrage de andre medlemmer. Jeg ved ikke om det er normen, at de er med, men det går jeg ud fra. Denne approach virker mest som en one-man-approach til indspilning. Og den tror jeg kan være meget kreativ og inspireret, netop pga. platformen.

 

Læs flere inputs på input.reflexx.dk

En anden af iPad’ens fortrin er, at den åbner for et nyt brugsmønster. For noget må ske, når det almindelige tastatur er væk, når den primære form er at røre direkte på skærmen, og når computeren vejer langt mindre. Men hvad?

En undersøgelse fra det svenske webbureau Daytona viser, at iPad’en ”bor” i stuen (for 85 procents vedkommende), i soveværelset (65 procent) og kommer med på rejser (57 procent). Den kan tillige fungere som køkken-computer (42 procent).

IPad’en får ganske vist lov til at komme med på arbejde/skole (38 procent), men det er ikke meget mere populært end at tage den med på toilettet (29 procent).

Samme undersøgelse viser, at kun 40 procent bruger maskinen om hhv. formiddagen og eftermiddagen, mens 86 procent bruger den i aftentimerne.

Timevis… timevis

Og når brugerne først har åbnet maskinen, så bliver de hængende i mange timer. Ifølge erhvervs-websitet Business Insider bruger 85 procent den mere end en time om dagen, og 48 procent har den tændt i mindst to timer. Vi har altså at gøre med en maskine, der gør et seriøst indhug i familiens tidsforbrug, når den først er kommet inden for døren.

IPad’en giver mediehusene håb om at nå brugerne i de afslappende aftentimer, hvor vi sidder henslængt i sofaen, eller hvor vi ligger i sengen. Andre gange bliver den brugt på bagsædet i bilen. Det er kampen om disse nye digitale minutter, som vi lige har overværet startskuddet til. Men hvad bruger læserne så disse minutter på?

Small-talk, nyheder og spil

Den helt store sofa-vindere er nyheder som mere end 80 procent læser jævnligt – skarpt forfulgt af Facebook og email, som to ud af tre altid eller ofte bruger.

Der er også håb for magasin-pressen, for halvdelen af de adspurgte læser jævnligt magasiner på iPad’en. Men medierne er tidsmæssigt hårdt presset af de mange alternativer. IPad’en bruges i stort omfang også til at se video, spille og tjekke kalenderen. Dertil kommer en stribe ting som bliver brugt lidt mindre: Læse bøger, gå i webbanken, shoppe og se på billeder.

Danske The Nielsen Company har spurgt ind til samme emne, men ifølge deres undersøgelse læser kun 44 procent jævnligt nyheder på deres iPad. Det tal er faktisk lavere end for iPhone-brugere.

Dermed tegner der sig et billede, der lidt ligner vores forbrug på almindelige computere. Her må samtlige store danske netmedier deles om ca 13 procent af tidsforbruget, mens tre store spillere som Facebook, YouTube og Google høster hele 50 procent.

Vi betaler for værktøjer, spil og magasinindhold

For magasinpressen kan iPad’en være et gennembrud – også på betalingssiden. The Nielsen Company har sammenlignet forbruget af magasin-indhold på iPhone og iPad, og den store skærm har betydet en tredobling (fra 8 til 25 procent) i antallet af brugere, der jævnligt læser magasinindhold.

Kigger man på Daytonas svenske undersøgelse, er det slående, at på brugernes liste over magasinindhold findes en række internationale tidsskrifter, mens nyheder kun hentes ind via oversigtsværktøjer som Reeder, Instapaper og Flipboard.

Oversigtsværktøjer er populære i nyhedslæsningen. Her er det Flipboard, der \'suger\' nyheder ind fra Facebook og Twitter og præsenterer dem i en magasin-opsætning.

Forskellen er altafgørende: Magasinpressen bliver indtil videre betalt direkte. På nyhedsområdet går betalingen til dem, der skaber overbliksværktøjer, og nyhedshusene må nøjes med de annonce-ører, der kan tjenes på en sidevisning. Hvis altså brugerne klikker videre.

Nu er udbuddet af betalingsnyheder minimalt, og det er derfor stadig et åbent spørgsmål, om brugerne kan overtales til at betale for nyheder på en iPad.

Ro til læsning – af annoncer


Amerikanske magasiner beretter om meget længere læsetider på iPad i forhold til web. Her er det Vanity Fair, hvis netlæsere kun bruger 2,2 minutter på magasinet, mens iPad-læserne sætter en hel time af.

Når vi sidder ved en almindelig computer på arbejde er vi ofte utålmodige. Om lidt skal vi noget andet. For at fastholde læsernes interesse er siderne fyldt med links og nye muligheder.

De magasiner, der indtil videre er kommet på markedet, har i stedet fokuseret på at levere et simpelt, æstetisk design, hvor mange af nettets normale overbliksværktøjer og eksterne links er fjernet.

De amerikanske magasiner GQ og Vanityfair kan normalt holde læserne fanget i henholdsvis 3,8 og 2,2 minutter på deres websites. Det er lang tid i forhold til nyhedslæsere, men på iPad beretter de samme magasiner om læsetider på en hel time.

Dermed åbnes der også for seriøse annoncemuligheder. Financial Times, der nyder godt at et købestærkt publikum, har indtil videre hentet ti millioner kroner på annonceindtægter på iPad’en.

Endnu kun én procent af papiroplaget

Men et er, om læserne bruger mange minutter. Det tal, der er altafgørende er det konkrete salgstal, og især hvor højt tallet er i forhold til papiroplaget. Her viser det sig imidlertid, at det ikke nødvendigvis er hele magasinpressen, der kan ånde lettet op.

Mens blade som Popular Science og Wired har salgstal på iPad, der svarer til hhv. 12 procent og 37 procent af papiroplaget, så må kendte magasiner som People Magazine, Men’s Health og Glamour nøjes med salgstal, der svarer til et par procent af papiroplaget.

I Daytonas undersøgelse er det muligt at se, hvilke ting brugerne konkret har brugt penge på: På top-tyve listen er det programmer, spil og magasinindhold som står for stort set hele app-salget. Ud fra den liste formår magasinerne at hente 32 procent af styksalget.

Kannibalisme – igen

Derudover lurer frygten for kanabalisme endnu engang. For i Daytonas undersøgelse svarer tre ud af fire, at iPad’en sluger tid fra deres computerbrug. Og dernæst svarer 30-40 procent, at de bruger mindre tid på avislæsing, magasiner, tv-sening og spilkonsoller, efter iPad’en er flyttet ind.

Har man i dag fat i kunderne via web, aviser eller magasiner, skal man altså også tilkæmpe sig en plads på iPad’en for ikke at tabe til konkurrenterne.

Vil nyhedslæsere browse eller app’e?

Hvis man ikke kan leve af annoncesalg eller sidevisninger på iPad’en, er der kun en vej: Overtal brugerne til at købe og installere din app.

Her er de mange nyhedshuse handicappet af, at brugerne har vænnet sig til at hente nyheder via en browser eller via feed-læsere og sociale medier. Adweek citerer en undersøgelse der viser, at kun omkring en tredjedel af iPhone-brugerne foretrækker en app, når de skal læse nyheder og sport. Resten vil hellere bruge telefonens browser.

Skal brugere altså trækkes med over i app-verdenen, kræver det et skarpt produkt, der er bedre end de mange gratis nyheder. Den norske avis VG har for eksempel valgt at udvide iPad-udgaven med erhvervs-stof, som ikke findes i papirudgaven. Derudover får den en del magasinstof, der ikke findes i webudgaven.

Men VG må stadig være i tvivl om, hvorvidt det er nok til at konkurrere med for eksempel deres eget website. For iPad-udgaven bliver prissat tæt ved 50 kr. pr. måned, hvilket er langt billigere end papiravisen.

Det har fået kritikerne på banen:

”VG har allerede gratisproduktet VGNett som er tilgængelig på PC, iPad og iPhone. VG behøver ikke at tilbyde læserne endnu et gratisprodukt,” siger mediekommentator Anders Brenna i et blogindæg hos Kampanje.no. Han mener, at VG burde vænne brugerne til, at det koster at få et redaktionelt produkt.

Vinder: Magasinpressen

Magasinpressen ser ud til at kunne få fordel af alle iPad’ens egenskaber. Læserne tager sig god tid til lange artikler, og det gør det tillige muligt at tage højere annoncepriser. Desuden har magasinpressen ofte mere dedikerede læsere, der har vænnet sig til at betale for produktet. IPad’en kan være redningsplanken, der henter disse brugere med over i den digitale tidsalder.

For nyhedshusene ser det værre ud. Den gode nyhed er ganske vist, at iPad’en sandsynligvis øger nyhedsforbruget i aftentimerne. Men det betyder ikke, at der kan tjenes penge på platformen. Det er ganske simpelt for nemt at åbne en browser og læse gratis nyheder på nettet.

Den fælde, som nyhedshusene kan falde i, er at pakke deres nyheder ind i magasindesign. Det vil ikke ændre på, at brugerne sikkert har hørt eller læst nyhederne tidligere på dagen. Skal nyhedshusene kopiere magasinpressens potentiale på iPad’en, skal de sandsynligvis til at opbygge helt nye kompetencer.

Det vil sikkert passe godt med tendensen til at gøre papirprodukterne tungere rent indholdsmæssigt, men spørgsmålet er, om de kan levere en så omfattende omstilling af kerneproduktet, mens der stadig er økonomi til at investere i kvalitetsindhold.

Fakta:

Fem vigtige undersøgelser om iPad-brugere:

Nielsen: Connected Devices Summary (pdf)

Daytona: Sveriges største undersokning om ipad

YuDu Media: Apple iPad Trends and Statistics

Business Insider

AdAge: Making Sense of Early Sales for Magazines' IPad Editions

Se hvordan denne historie blev skabt på


iPad'en har fået et gennembrud alene på grund af de høje salgstal. Brugerne taler - ligesom Steve Jobs - om et nyt apparat, der...
6. okt. 2010 kl. 21:28 af Ernst Poulsen i Foreslå et tema
Klimakvalmen har ramt Danmark. Og hvad så? Skal vi nøjes med at konstatere det, eller er der grund til selvransagelse hos medier og politikere...
1. okt. 2010 kl. 08:40 af Jesper Heldgaard i Foreslå et tema
Når det kommer til fankultur hører vi en om vold - og om hooligans og hadefuldhed. Men størstedelen af fodboldfans er glade, ikke-voldelige...
15. nov. 2010 kl. 12:53 af Mette Stentoft i Foreslå et tema

Nyeste kommentarer


Fatal error: Call to a member function getUserImage() on a non-object in /var/www/reflexx/theme/layout/reflexx/template/comment.template.php on line 2